Wizyta logopedyczna
Wizyta logopedyczna staje się niezbędna, gdy rodzice lub wychowawcy szkolni zauważą zaburzenia w rozwoju mowy dziecka bądź wady wymowy.
Warto sprawdzić, czy Twoje dziecko potrafi wymawiać określone głoski, a także czy nie ma problemów z funkcjonowaniem narządów mowy, które mają wpływ na płynną i zrozumiałą wymowę.
Wizyta u logopedy pozwala wcześnie wykryć nieprawidłowości rozwoju mowy oraz korygować powstałe wady. Oprócz terapii logopedycznej istnieje możliwość prowadzenia stymulacji rozwoju czy też profilaktyki zaburzeń mowy.
Kiedy należy udać się do logopedy?
Warto zgłosić się do logopedy, gdy zauważymy niepokojące objawy u dziecka, takie jak:
- przestawianie sylab w obrębie wyrazu lub zamiany głoskowe,
- skracanie wyrazów,
- jąkanie,
- wyraźnie słabsze opanowanie języka w stosunku do rówieśników,
- wysuwanie języka podczas mówienia między zęby (seplenienie),
- mówienie „przez nos” (dziecko mówi, jakby wciąż miało katar),
- dziecko nie potrafi wypowiedzieć niektórych głosek,
- dziecko mówi rzadko i niechętnie,
- w wieku wczesnoszkolnym dziecko nie wymawia:
- głosek „sz”, „ż”, „cz”, „dż”, zastępując je „s”, „z”, „c”, „dz” bądź „ś”, „ź”, „ć”, „dź”,
- głosek: „s”, „z”, „c”, „dz” lub „ś”, „ź”, „ć”, „dź”
- głoski „r”
- zastępowanie dźwięcznych głosek bezdźwięcznymi, czyli:
- zamiast „b” wymawia „p” (np. „buda” wymawia: „puda”),
- zamiast „d” wymawia „t” (np. „dom” wymawia: „tom”),
- zamiast „g” wymawia „k” (np. „gra” wymawia: „kra”),
- zamiast „w” wymawia „f” (np. „wazon” wymawia: „fazon”),
- zamiast „z” wymawia „s” (np. „zupa” wymawia: „supa”),
- zamiast „ż” wymawia „sz” (np. „żaba” wymawia: „szaba”).
Jeśli masz wątpliwości, czy Twoje dziecko poprawnie wypowiada poszczególne głoski, skontaktuj się z logopedą, który zbada i zdiagnozuje mowę Twojego dziecka.
Jak wygląda wizyta u logopedy?
Na pierwszym spotkaniu z logopedą przeprowadzony jest wywiad z opiekunem dziecka, a następnie wstępna diagnoza logopedyczna, a więc realizowane są badania pozwalające wykluczyć lub potwierdzić istnienie konkretnych problemów z mówieniem, rozumieniem czy słyszeniem. Warto pamiętać o tym, że wczesna interwencja i rozpoczęcie terapii pozwalają osiągnąć większą efektywność w krótszym czasie.
Następnym krokiem jest ustalenie indywidualnej terapii, a więc pełnego programu logopedycznego oraz doboru odpowiednich ćwiczeń. Podejmowane działania mają na celu kompleksowe usuwanie nieprawidłowości mowy, jak również usprawnienie narządów artykulacyjnych.
Oprócz metod i technik stosowanych przez specjalistę w gabinecie logopedycznym, niezwykle ważna jest systematyczność i rzetelność pracy pacjenta również w domu. Logopeda przygotowuje zestawy odpowiednio dobranych ćwiczeń, które dziecko powinno utrwalać samodzielnie (pod okiem rodziców) pomiędzy kolejnymi wizytami logopedycznymi.
Warto pamiętać, że aby skorzystać z pomocy logopedy nie jest potrzebne żadne skierowanie. Terapia logopedyczna nie boli, a odpowiednio prowadzona może stać się dla dziecka przyjemna i ciekawa.